Declinul monopolului De Beers
Monopolul deținut timp de aproape un secol a început să piardă teren, ceea ce are un efect semnificativ asupra tendințelor de pe piața en-gros. De Beers este numele unei familii sud-africane, de la care tânărul și agilul Cecil Rhodes a cumpărat un zăcământ promițător. Împreună cu Barney Barnato, concurentul său de atunci, Rhodes a pus bazele Companiei De Beers Mining Company. În urma proceselor de integrare reușite, De Beers a devenit în doar câțiva ani proprietarul virtual al tuturor minelor din Africa de Sud. Începând cu 1888 producția sud-africană era supravegheată de către De Beers, care a început să-și construiască monopolul în comercializare, prin punctele din Londra și Israel. În 1902 deținea 90% din producția globală. Conducerea companiei De Beers a fost preluat, după moartea lui Rhodes în 1927, de către Ernest Oppenheimer, conducătorul uneia dintre societățile concurente, Anglo American Corporation. Acesta a dezvoltat un sistem contractual de asemenea manieră, încât a făcut imposibil comerțul cu diamante fără implicarea De Beers. Eficiența monopolului este aratată de faptul că a reușit să păstreze prețul produselor pe piața mondială fără fluctuații majore. De-a lungul anilor, familia Oppenheimer a devenit treptat proprietarul De Beers. Succesul Oppenheimer se bazează pe înființarea organizației Central Selling Organization, care, în calitate de grup de interes al întreprinderilor independente, valorifică în stil de cartel politica de piață dezvoltată de către De Beers.
În 1938 firma publicitară N. W. Ayer a conceput pentru De Beers o campanie devenită clasică și de mare succes. Campania aduce argumente convingătoare asupra raportului direct între mărimea diamantului de pe un inel și intensitatea iubirii față de o femeie. În 1947 această idee a fost rezumată în binecunoscutul slogan De Beers, folosit până azi: Diamond is forever. Descoperirea zăcămintelor siberiene în 1950, a întărit sistemul de circuit cu un singur canal al De Beers, deoarece, conform unei convenții, cumpăra toată producția din minele de diamante sovietice. În 1969, 15% din compania De Beers ajunge în proprietatea guvernului din Botswana, în schimbul supravegherii minelor de diamante din țară. Compania a adunat stocuri uriașe de diamante.
Monopolul înfloritor al companiei a început să se clatine în momentul în care Rusia, Canada și Australia, care dețineau rezerve și zăcăminte noi semnificative, au refuzat să intre în sistemul valorificare De Beers. În 2012 familia Oppenheimer a vândut pentru cinci miliarde de dolari cota sa de 40% companiei Anglo American Company, care, în urmă cu câteva decenii, a fost condusă chiar de către ei. Astfel, Anglo American Company deține 85% din De Beers (cele 15% rămase aparțin Guvernului Botswanei). În prezent, De Beers răspunde de 24% din extracția globală de diamante, iar concurentul rus, Alrosa, deține 28%, dar pietrele lor sunt de calitate mai slabă. Un eveniment important a avut loc în februarie 2015, când Alrosa a semnat un acord cu întreprinderea Israel Diamond Exchange privind o colaborare strategică, logistică și tehnologică și care a deschis drumul diamantelor rusești spre bursele importante. În martie 2015, distribuitorii De Beers au respins 30% din diamantele oferite, în valoare de aproximativ 500 milioane de dolari. Asta înseamnă că De Beers are o influență din ce în ce mai scăzută asupra prețului pietrelor brute ce intră pe piață.