Comertul cu diamante

Istoria comerțului cu diamante se află în legătură strânsă cu istoria zăcămintelor, a valorificării, a monopolului, a burselor de diamante și nu în ultimul rând, a dezvoltării tehnologiilor aferente acestora. În capitolul despre tăierea diamantelor am prezentat elemente economico-culturale. În acest capitol, descriem prezentul comerțului cu diamante.

Drumul diamantului din mină până în cutia cu bijuterii

Piața diamantelor de calitate gemă, folosită în bijuterii se construiește astfel: mineritul >> comerțul cu diamante brute >> prelucrarea diamantelor brute >> valorificarea diamantelor tăiate >> fabricarea bijuteriilor >> comercializarea bijuteriilor. Monopolul Grupului De Beers a durat zeci de ani, pe parcursul cărora acesta a controlat sau a influențat în mod puternic drumul majorității diamantelor de la mină până la comercializarea bijuteriilor. Monopolul companiei a început să se clatine prin anii 90, cu toate acestea, până în zilele noastre, comerțul mondial de diamante este controlat de câteva grupuri internaționale majore.

  DESCRIERE JUCĂTORI MAI IMPORTANȚI PE PIAȚĂ
I. MINERIT De la mijlocul anilor 90, în fiecare an sunt extrase diamante de calitate gemă de aproximativ 110-177 milioane de carate. Cantitatea depinde de condițiile pieței și de epuizarea respectiv descoperirea zăcămintelor. Valoarea comercială a diamantelor brute extrase anual se află undeva între 10 și 20 miliarde de dolari.

Statisticile de exploatare din 2013 ne arată clar magnitudinea de pierdere în urma șlefuirii pietrelor. În acest an au fost extrase cca. 130 milioane de carate, din care s-au obținut de 20-25 milioane de pietre șlefuite.

Companii miniere importante: Alrosa (Rusia), De Beers (Africa de Sud), Rio Tinto (Australia), Petra Diamonds (Statele Unite), Dominion Diamond (Canada)
II. COMERȚUL CU DIAMANTE BRUTE Cea mai mare parte a diamantelor brute ajunge în băncile organizației Central Selling Organization, care are poziție de monopol, și ajunge la șlefuitori prin intermediul așa-numiților distribuitori (Sightholders). Cota de piață a organizației scade în mod continuu din 1990, iar diamantele sunt valorificate și pe căi alternative. Central Selling Organization, De Beers, Alrosa
III. PRELUCRAREA DIAMANTELOR BRUTE Circa 90-95% din diamantele brute sunt tăiate în India, ceea ce înseamnă mai mult de 60% din piață. În India lucrează 800 mii de șlefuitori. În țările din Orientul îndepărtat, care constituie o piață importantă, activează un număr de 30 mii de șlefuitori de diamante. Ateliere de șlefuire există și în apropierea minelor africane, însă acestea produc diamante de calitate mai inferioară: Botswana, Africa de Sud și Namibia au 5-6 mii de șlefuitori. Din raportul De Beers din 2013, reiese că numărul șlefuitorilor este de 2 mii în Israel, o mie în Belgia, 300 în Canada și 100 în Statele Unite. Potrivit Financial Times, în 2014, India a exportat diamante tăiate în valoare de 17.5 miliarde de dolari, cifră ce indică bine rolul substanțial al subcontinentului. Iar tendința cea mai nouă este ca marii fabricanți de bijuterii să-și plaseze unitățile de șlefuire în țări din lumea a treia, de exemplu, în 2013 Tiffany & Co. avea ateliere de tăiere în Cambogia. Cel mai important jucător de pe piață este India. Tăietura diamantelor mari de calitate superioară se face în Europa - în special în Belgia -, în Israel, respectiv în Statele Unite. Cantitatea diamantelor tăiate în aceste locuri scade însă anual cu câteva procente.
IV. VALORIFICAREA DIAMANTELOR TĂIATE Cele mai importante piețe de desfacere ale diamantelor tăiate sunt: Antwerpen, Dubai, New York, Hong Kong, Mumbai, Tel Aviv și Londra. 65-70% din pietrele tăiate sunt valorificate pe piețele din Statele Unite și din Europa.

După șlefuire, valoarea pietrelor crește cu circa 400-500%. Din 2006 se valorifică anual diamante tăiate în valoare de 19-23 miliarde de dolari. La momentul crizei economice din 2009 vânzările mondiale se ridicau la 13 miliarde, cu 7 miliarde de dolari mai puțin decât în anul anterior. Din 2010, piața a revenit la cifrele de dinaintea crizei.

În orașele principale funcționează burse de diamante. (Antwerpen, Tel Aviv etc.)
Două piețe importante on-line domină comerțul cu diamante B2B. Acestea sunt Rapnet.com (cu circa 1.4 milioane de pietre) și Idexonline.com (circa 650 mii de pietre)
V. FABRICAREA BIJUTERIILOR În prezent, cel mai important producător de bijuterii cu diamante este China.  
VI. COMERȚUL CU BIJUTERII După criza din 2008-2009, comerțul modial cu bijuterii cu diamante a revenit la parametri anteriori. Cea mai mare creștere se înregistrează în sectorul vânzărilor on-line. Blue Nile, Amazon.com, eBay.com, Alibaba.com
VII. REVALORIFICAREA Pe lângă micii fabricanți de bijuterii și consignații, reciclarea (recycling) bijuteriilor de diamante au devenit o provocare și pentru marii comercianți, spre exemplu De Beers.. Una dintre cauzele popularității reciclării este creșterea interesului pentru bijuteriile vintage, respectiv că reșlefuirea (recast) a devenit mai ieftină.  
VIII. DIAMANTE DE INVESTIȚIE Conform unui raport din 2014, din august 2009 prețul diamantelor tăiate este mai stabil decât cel al aurului și al platinei dar circulația metalelor prețioase este mai mare. Adică, diamantele au și o valoare sentimentală, și sunt considerate mai degrabă produse de lux, decât mijloace de investiție.